Magento en Marketing automation ideeën met Mailchimp

20 november 2015

Feestdagen zitten er aan te komen, het perfect moment om dat beetje extra uit uw klanten te krijgen. Een perfecte tool hiervoor is Mailchimp. Met mailchimp gekoppeld aan uw webwinkel is het mogelijk geautomatiseerde berichten te sturen naar klanten. Tease ze met relevante producten, beloon actieve of vaste klanten met unieke kortingscode’s, vraag feedback na een aankoop van een product of dient, of win klanten terug die al een lange periode niet meer actief zijn. Met marketing automation worden deze berichten automatisch verzonden en zet u uw e-mailmarketing aan het werk! In dit artikel enkele ideeën hoe dit toegepast kan worden op uw webshop!

Mailchimp en Webshop integratie

Door mailchimp volledig te koppelen met uw webshop kan klant informatie en bestelgedrag gebruikt worden voor uw online marketing campagnes, dit kan met normale eenmalige campagnes of met automatische emails. Via deze weg is het mogelijk klanten alleen te informeren over producten die echt relevant voor hun zijn. Stuur een mail met dames mode uitsluitend naar diegene die damesmode al eerder hebben aangekocht. Relevantie is enorm belangrijk in een wereld met een overvloed aan informatie.

Omdat Mailchimp meer weet van uw klanten dan alleen een naam en e-mail is het mogelijk hele slimme maatwerk e-mails te sturen. Feliciteer klanten op hun verjaardag, stuur ze een mail als zijn al meer dan 50 dagen niets meer bij uw webshop hebben gekocht of bedank ze als ze meer dan 1.000 euro hebben besteed met een kortingscode. Dit alles eenvoudig in te stellen met een volledige mailchimp webshop integratie. Na configuratie heeft u geen omkijken naar en worden de e-mails op basis van de vooraf ingestelde regels automatisch verzonden!

mailchimp-webshop-marketing-automation-1

Marketing automation ideeën

Meet eenvoudige e-mailmarketing automation voor e-commerce zijn er oneindig veel leuke, creatieve en vooral conversie verhogende ideeën te verzinnen.

mailchimp webshop marketing automation

Verwelkom nieuwe klanten

Maak een geweldige eerste indruk, help klanten de webshop door, introduceer ze op belangrijke pagina’s in de webshop, verwelkom ze met een persoonlijk bericht of stuur ze een kortingscode die geschikt is voor de eerste 24 / 48uur na aanmelding. Door een automatisch bericht te sturen bij iedere nieuwe sign-up op uw webshop, vergroot u de kans op activatie van uw klanten.

mailchimp-webshop-marketing-automation-3

Activeer inactieve klanten

Al wel aangemeld maar nog steeds niet gekocht? Soms hebben klanten een klein zetje nodig, stuur klanten automatisch een bericht met een leuke korting 7 of 14 dagen na dat ze zich hebben aangemeld maar nog niets hebben aangeschaft, op die manier nodigt u deze potentiele klanten uit de webshop nog eens te bezoeken, en mogelijk dit maar wel iets aan te schaffen.

Pro-actief advies

Zet website informatie om in super relevante e-mails. Stuur klanten relevante informatie, nieuwe producten van hun favoriete merken of aanbiedingen op soortgelijke producten. Dit soort e-mails zijn tailor fit en enorm relevant.

Winkelwagen verlaters.

Klanten die wel een mandje vullen maar niet afrekenen hebben vaak twijfels, vragen, of vinden het net te prijzig. Stimuleer deze klanten door ze alsnog te activeren of herinneren aan hun vergeten winkelmandje. Daarnaast kun je ze ook hier over de drempel helpen met kortingen en acties, maar soms is het helpen herinneren of het vragen of alles lukt en naar wens is voldoende om opnieuw in contact te komen met deze klanten.

Win oude klanten terug!

Klanten die vaker gekocht hebben maar plots al lange tijd geen klant meer zijn kunnen eenvoudig opnieuw geactiveerd worden, wellicht zijn ze de shop vergeten of zijn ze even niet op de hoogte van de huidige collecties, producten of merken. Activeer oude klanten met leuke nieuwsbrieven, nieuwe informatie of gewoon een leuk berichtje.

Mailchimp her activatie oude klanten

Bekijk ook voor meer informatie de website van MailChimp.

Het lijkt allemaal erg complex maar E-mailmarketing automation is voor iedere en voor iedere shop binnen handbereik. Microdesign adviseert meerdere klanten op dit gebied en neem veel integraties en configuratie uit handen. Er zijn tal van integratie voor E-mailmarketing automation mogelijk Denk hier bij aan het Magento Webshop platform, WordPress maar ook andere systemen zoals Shopify, Crm systemen als Zoho en Salesforce of betaal platformen zoals Paypal en Stripe.

Benieuwd wat E-mailmarketing automation voor uw webshop kan betekenen? Neem contact met ons op voor advies op maat of hulp bij configuratie. Bekijk ook onze Mailchimp pagina voor meer informatie over onze Mailchimp diensten.


mailchimp-certified-expert

Blijf op de hoogte? Ontvang periodiek updates met interessante artikelen